Ga naar hoofdinhoud

De zorgjuffen

Algemene taakomschrijving

  • De eerste zorgverstrekker is de klasleerkracht.De zorgjuf ondersteunt hierbij.
  • De zorg gebeurt steeds in overleg met klasleerkracht, directie, zorgcoördinator.
  • De begeleiding is op maat van elk kind.
  • Elke interventie wordt genoteerd in het zorgdossier.
  • De evoluties van de kinderen worden besproken op het MDO met klasleerkracht, zorgteam en CLB.
  • Externe hulp contacteren, overleg met logo, CLB, REVA, GON, …
  • Reken – en taaltesten afnemen.
  • Aanwezig op oudergesprekken.

Jongste kleuters

Zorgjuffen: juf Laure

Zorgwerking:

  • Op de eerste plaats: Welbevinden - ‘Het zich goed voelen in hun klasje.’
  • Hulp en ondersteuning bij de zindelijkheidstraining, lessen beweging.
  • Spel –en knutselactiviteiten mee begeleiden.

2de kleuterklas

Zorgjuf: juf Aileen

Zorgwerking:

  • De zorgjuf neemt 1 of enkele kleuters mee naar het zorghoekje/klasje om rustig aan de slag te gaan. Dit zijn vaak korte momenten.
  • Uitdagingen aanbieden op maat van elk kind op verschillende ontwikkelingsdomeinen, vaardigheden en begrippen met heel wat concreet materiaal.
  • Het welbevinden, gevoelens bespreekbaar maken aan de hand van prenten, verhalen. (Een doos vol gevoelens.)

3de kleuterklas

Zorgjuf: juf Aileen

Zorgwerking

  • De zorgjuf blijft in de klas of gaat naar de giraffenklas met 1 of enkele kleuters.
  • De ontwikkelingen en vaardigheden van de kleuters worden nauw opgevolgd.
  • Reken – en taalbegrippen inoefenen en uitbreiden.
  • In samenspraak met de klasjuf gaat de zorgjuf op zoek naar spel-, knutsel- en leermateriaal om elke kleuter uitdaging op maat te kunnen geven.

Motorische ondersteuning: Krullenbol

Leerkracht: juf Ann

Wat houdt krullenbol in:

  • Het bewegen vanuit het eigen lichaam en emoties, van groot naar fijn motorisch.
  • Het gaat om denken, voelen, horen en ervaren.
  • Met behulp van muziek, dans, rijmpjes, spelletjes en fantasietekeningen een vloeiend en verbonden handschrift te krijgen.
  • Het met beide handen bewegen op muziek staat hierbij centraal.

Giraffenklas

Zorgjuf: juf Aileen

Zorgwerking:

  • De giraf staat met zijn pootjes in de derde kleuterklas, maar met zijn lange nek kijkt hij al even over het muurtje naar het 1e leerjaar.
  • Brug naar het eerste leerjaar a.d.h.v. hoekenwerk.


1ste leerjaar

Zorgjuf: juf Griet

Zorgwerking:

  • Ondersteuning bieden bij de lessen van rekenen
  • Hoeveelheden – getalbeelden – getallen.
  • Getallen splitsen.
  • Optellen en aftrekken tot 5 – 10 – 20.
  • Ondersteuning bij de lessen van taal (Lezen, schrift, spelling)
    • Letterkennis, auditieve analyse, synthese, klankpositie (Waar hoor je de letter?)
    • Groepjeslezen
    • Pengreep
    • Schrijfpatronen
    • Letterdictee
    • ...
  • Individuele zorg of zorg in kleine groepjes buiten de klas.
  • Hoekenwerk – Brug K3.
  • Leesproeven afnemen. (methode, AVI)
  • Oefen – en hulpmateriaal maken.

2de --> 6de leerjaar

Zorgjuf:

  • juf Veronik (tweede graad)
  • juf Nele (derde graad)

Zorgwerking:

  • Klasintern: ondersteuning bieden bij de les wiskunde of spelling. (Concreet materiaal, 3 groepen, aangepaste werkbladen, basisleerstof, …)
  • Klasextern: individueel of in kleine groepjes. (Toetsen of leerstof inhalen, extra leesmoment, leren leren, …)
  • Curriculumprogramma.
  • Groene juf welbevinden.
  • Voorbereiding tweedaagse voor leerlingen die hier nood aan hebben.