Algemene taakomschrijving
- De eerste zorgverstrekker is de klasleerkracht.De zorgjuf ondersteunt hierbij.
- De zorg gebeurt steeds in overleg met klasleerkracht, directie, zorgcoördinator.
- De begeleiding is op maat van elk kind.
- Elke interventie wordt genoteerd in het zorgdossier.
- De evoluties van de kinderen worden besproken op het MDO met klasleerkracht, zorgteam en CLB.
- Externe hulp contacteren, overleg met logo, CLB, REVA, GON, …
- Reken – en taaltesten afnemen.
- Aanwezig op oudergesprekken.
Jongste kleuters
Zorgjuffen: juf Laure
Zorgwerking:
- Op de eerste plaats: Welbevinden - ‘Het zich goed voelen in hun klasje.’
- Hulp en ondersteuning bij de zindelijkheidstraining, lessen beweging.
- Spel –en knutselactiviteiten mee begeleiden.
2de kleuterklas
Zorgjuf: juf Aileen
Zorgwerking:
- De zorgjuf neemt 1 of enkele kleuters mee naar het zorghoekje/klasje om rustig aan de slag te gaan. Dit zijn vaak korte momenten.
- Uitdagingen aanbieden op maat van elk kind op verschillende ontwikkelingsdomeinen, vaardigheden en begrippen met heel wat concreet materiaal.
- Het welbevinden, gevoelens bespreekbaar maken aan de hand van prenten, verhalen. (Een doos vol gevoelens.)
3de kleuterklas
Zorgjuf: juf Aileen
Zorgwerking
- De zorgjuf blijft in de klas of gaat naar de giraffenklas met 1 of enkele kleuters.
- De ontwikkelingen en vaardigheden van de kleuters worden nauw opgevolgd.
- Reken – en taalbegrippen inoefenen en uitbreiden.
- In samenspraak met de klasjuf gaat de zorgjuf op zoek naar spel-, knutsel- en leermateriaal om elke kleuter uitdaging op maat te kunnen geven.
Motorische ondersteuning: Krullenbol
Leerkracht: juf Ann
Wat houdt krullenbol in:
- Het bewegen vanuit het eigen lichaam en emoties, van groot naar fijn motorisch.
- Het gaat om denken, voelen, horen en ervaren.
- Met behulp van muziek, dans, rijmpjes, spelletjes en fantasietekeningen een vloeiend en verbonden handschrift te krijgen.
- Het met beide handen bewegen op muziek staat hierbij centraal.
Giraffenklas
Zorgjuf: juf Aileen
Zorgwerking:
- De giraf staat met zijn pootjes in de derde kleuterklas, maar met zijn lange nek kijkt hij al even over het muurtje naar het 1e leerjaar.
- Brug naar het eerste leerjaar a.d.h.v. hoekenwerk.
1ste leerjaar
Zorgjuf: juf Griet
Zorgwerking:
- Ondersteuning bieden bij de lessen van rekenen
- Hoeveelheden – getalbeelden – getallen.
- Getallen splitsen.
- Optellen en aftrekken tot 5 – 10 – 20.
- Ondersteuning bij de lessen van taal (Lezen, schrift, spelling)
- Letterkennis, auditieve analyse, synthese, klankpositie (Waar hoor je de letter?)
- Groepjeslezen
- Pengreep
- Schrijfpatronen
- Letterdictee
- ...
- Individuele zorg of zorg in kleine groepjes buiten de klas.
- Hoekenwerk – Brug K3.
- Leesproeven afnemen. (methode, AVI)
- Oefen – en hulpmateriaal maken.
2de --> 6de leerjaar
Zorgjuf:
- juf Veronik (tweede graad)
- juf Nele (derde graad)
Zorgwerking:
- Klasintern: ondersteuning bieden bij de les wiskunde of spelling. (Concreet materiaal, 3 groepen, aangepaste werkbladen, basisleerstof, …)
- Klasextern: individueel of in kleine groepjes. (Toetsen of leerstof inhalen, extra leesmoment, leren leren, …)
- Curriculumprogramma.
- Groene juf welbevinden.
- Voorbereiding tweedaagse voor leerlingen die hier nood aan hebben.